ALLAH tidak menjadikan
manusia hidup bersendirian. Disebabkan kepakaran individu terbatas, secara
fitrahnya manusia perlu berada dalam kumpulan untuk membolehkan mereka hidup
secara sempurna. Itu menjadikan manusia sebagai makhluk berpolitik, bermasyarakat
dan bernegara.
Dalam interaksi sosial kehidupan
bermasyarakat, konflik sentiasa berlaku akibat perbezaan kepercayaan, ideologi,
fahaman, adat istiadat, kepentingan diri atau kaum dan sebagainya. Hakikatnya,
manusia mempunyai potensi yang besar untuk berkonflik hingga membawa kepada
perpecahan, malah pertumpahan darah. Perkara begini harus dielakkan bagi
menjaga keharmonian.
Fuqaha mazhab terdahulu terdiri daripada
Imam Abu Hanifah, Maliki, Syafie dan Ahmad Ibn Hambal saling menghormati antara
mereka. Tiada sebarang kajian menunjukkan mereka saling bertelagah. Tetapi
perbezaan pandangan yang berlaku di kalangan mereka lebih bersifat ilmiah. Ini
kerana semua mereka memiliki keperibadian yang mulia di samping memiliki
adab-adab yang terpuji. Antara adab-adab tersebut ialah NIAT.
Pastikan niat ikhlas kerana ALLAH dalam menyampaikan ilmu.
ALLAH S.W.T berfirman:
“Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah
Allah dengan mengikhlaskan kepada-Nya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan
supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah agama
yang benar.”
(Al Bayyinah ayat 5).
Apabila berlaku perbezaan pendapat, perkara terpenting yang akan
menjamin kesejahteraan dan ikatan ukhuwah sesama Islam ialah keikhlasan. Orang
yang ikhlas hanya akan memikirkan keredhaan ALLAH. Dengan berpegang kepada
matlamat ini, dia akan sentiasa mencari penyelesaian yang terbaik berdasarkan
Al Quran dan Al Sunnah mengikut kefahaman generasi terawal. Dia tidak sama sekali
mendahulukan kepentingan politik atau pegangan peribadinya semata-mata ingin
menegakkan benang basah.
Tidak memenangkan diri apabila terdapat perbezaan pandangan.
ALLAH S.W.T berfirman:
“Dan apabila dikatakan kepadanya, “Bertaqwalah kamu kepada ALLAH” timbullah
kesombongannya dengan (meneruskan) dosa (yang dilakukannya itu). Oleh itu
padanlah ia (menerima balasan azab) neraka Jahannam dan demi sesungguhnya,
(neraka Jahannam itu) adalah seburuk-buruk tempat tinggal.” (Surah Al Baqarah ayat 206).
Orang yang ikhlas tidak akan memikirkan untuk menang berhujjah dalam
sesuatu perbincangan. Sebaliknya lebih mementingkan kebenaran walaupun
kebenaran itu tersasar jauh daripada prinsipnya dan tidak memihak kepadanya. Baginya
kalah atau menang bukan perkara utama, tetapi matlamat tertinggi yang perlu dicapai
ialah memartabatkan kebenaran.
Tidak menonjolkan diri
ALLAH S.W.T. berfirman:
“Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa
kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikan sesuatu nikmat (sebagai kurnia)
daripada Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): “Aku diberikan nikmat ini
hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku”. (Tidaklah benar
apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur
atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu).” (Surah Az Zumar ayat 49).
Keikhlasan terserlah di dalam diri seseorang mukmin apabila dia
menjadikan kebenaran itu sebagai ikutan dan bukan menjadikan dirinya sebagai ikutan.
Dia tahu apa sahaja kelebihan adalah pemberian daripada ALLAH S.W.T. yang
menuntutnya supaya bersyukur dan bukan bermegah-megah. Konsep ini akan
membentuk peribadi yang mulia, sentiasa rendah diri dan tidak takabbur.
Kesimpulan
Seorang mukmin yang mencintai kebenaran perlu mmperbaiki niat mereka
untuk menegakkan agama ALLAH S.W.T. Sekiranya adab pertama ini dapat dibentuk
dengan baik, maka persengketaan, perbalahan tidak akan berlaku sesama manusia
walaupun wujud perbezaan pandangan dan pendapat dalam kalangan mereka. Semua masalah
akan dapat diselesaikan jika perbincangan yang bersifat ilmiah dilakukan sekali
gus, mengamalkan sikap berlapang dada.
CERITERA SI PERI
Seorang lelaki sedang leka memerhatikan sesuatu. Apakah yang sedang berkisar di mindanya ketika itu?
Seorang lelaki sedang leka memerhatikan sesuatu. Apakah yang sedang berkisar di mindanya ketika itu?
Seekor semut
berusaha keras mengheret sehelai daun besar kembali ke sarangnya. Walaupun
berjaya, daun itu terlalu besar untuk ditarik masuk. Berkali-kali mencuba tetap
gagal. Akhirnya semut terus masuk ke dalam dan meninggalkan daun tersebut di
luar sarang.
YANG
TERSURAT:
Semut itu
tamak, mengheret daun untuk jadi makanannya sendiri.
YANG
TERSIRAT:
Semut itu
masuk ke dalam sarang untuk meminta bantuan dari rakan-rakan lain supaya
mengerat daun tersebut menjadi kepingan kecil dan membawa masuk secara berdikit-dikit
untuk dijadikan makanan bersama.
Yang tersurat dan tersirat bergantung pada pengamatan yang dibuat oleh
mata zahir dan mata batin. Manakah yang betul? Salah satu telahan itu mungkin betul.
Namun,
pengamatan mata batin memerlukan analisis yang jauh lebih mendalam. Mencari
hikmah di sebalik sesuatu kejadian. Tidak boleh sewenang-wenangnya membuat
kesimpulan.
Wallahu'alam.
Comments
Post a Comment