Skip to main content

ADAB PERBEZAAN PANDANGAN


ALLAH tidak menjadikan manusia hidup bersendirian. Disebabkan kepakaran individu terbatas, secara fitrahnya manusia perlu berada dalam kumpulan untuk membolehkan mereka hidup secara sempurna. Itu menjadikan manusia sebagai makhluk berpolitik, bermasyarakat dan bernegara.

Dalam interaksi sosial kehidupan bermasyarakat, konflik sentiasa berlaku akibat perbezaan kepercayaan, ideologi, fahaman, adat istiadat, kepentingan diri atau kaum dan sebagainya. Hakikatnya, manusia mempunyai potensi yang besar untuk berkonflik hingga membawa kepada perpecahan, malah pertumpahan darah. Perkara begini harus dielakkan bagi menjaga keharmonian.

Fuqaha mazhab terdahulu terdiri daripada Imam Abu Hanifah, Maliki, Syafie dan Ahmad Ibn Hambal saling menghormati antara mereka. Tiada sebarang kajian menunjukkan mereka saling bertelagah. Tetapi perbezaan pandangan yang berlaku di kalangan mereka lebih bersifat ilmiah. Ini kerana semua mereka memiliki keperibadian yang mulia di samping memiliki adab-adab yang terpuji. Antara adab-adab tersebut ialah NIAT.

Pastikan niat ikhlas kerana ALLAH dalam menyampaikan ilmu.

ALLAH S.W.T berfirman:
“Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan kepada-Nya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah agama yang benar.”
(Al Bayyinah ayat 5).

Apabila berlaku perbezaan pendapat, perkara terpenting yang akan menjamin kesejahteraan dan ikatan ukhuwah sesama Islam ialah keikhlasan. Orang yang ikhlas hanya akan memikirkan keredhaan ALLAH. Dengan berpegang kepada matlamat ini, dia akan sentiasa mencari penyelesaian yang terbaik berdasarkan Al Quran dan Al Sunnah mengikut kefahaman generasi terawal. Dia tidak sama sekali mendahulukan kepentingan politik atau pegangan peribadinya semata-mata ingin menegakkan benang basah.

Tidak memenangkan diri apabila terdapat perbezaan pandangan.

ALLAH S.W.T berfirman:
“Dan apabila dikatakan kepadanya, “Bertaqwalah kamu kepada ALLAH” timbullah kesombongannya dengan (meneruskan) dosa (yang dilakukannya itu). Oleh itu padanlah ia (menerima balasan azab) neraka Jahannam dan demi sesungguhnya, (neraka Jahannam itu) adalah seburuk-buruk tempat tinggal.” (Surah Al Baqarah ayat 206).

Orang yang ikhlas tidak akan memikirkan untuk menang berhujjah dalam sesuatu perbincangan. Sebaliknya lebih mementingkan kebenaran walaupun kebenaran itu tersasar jauh daripada prinsipnya dan tidak memihak kepadanya. Baginya kalah atau menang bukan perkara utama, tetapi matlamat tertinggi yang perlu dicapai ialah memartabatkan kebenaran.

Tidak menonjolkan diri

ALLAH S.W.T. berfirman:
“Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikan sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripada Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): “Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku”. (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu).” (Surah Az Zumar ayat 49).

Keikhlasan terserlah di dalam diri seseorang mukmin apabila dia menjadikan kebenaran itu sebagai ikutan dan bukan menjadikan dirinya sebagai ikutan. Dia tahu apa sahaja kelebihan adalah pemberian daripada ALLAH S.W.T. yang menuntutnya supaya bersyukur dan bukan bermegah-megah. Konsep ini akan membentuk peribadi yang mulia, sentiasa rendah diri dan tidak takabbur.

Kesimpulan

Seorang mukmin yang mencintai kebenaran perlu mmperbaiki niat mereka untuk menegakkan agama ALLAH S.W.T. Sekiranya adab pertama ini dapat dibentuk dengan baik, maka persengketaan, perbalahan tidak akan berlaku sesama manusia walaupun wujud perbezaan pandangan dan pendapat dalam kalangan mereka. Semua masalah akan dapat diselesaikan jika perbincangan yang bersifat ilmiah dilakukan sekali gus, mengamalkan sikap berlapang dada.

CERITERA SI PERI


Seorang lelaki sedang leka memerhatikan sesuatu. Apakah yang sedang berkisar di mindanya ketika itu?

Seekor semut berusaha keras mengheret sehelai daun besar kembali ke sarangnya. Walaupun berjaya, daun itu terlalu besar untuk ditarik masuk. Berkali-kali mencuba tetap gagal. Akhirnya semut terus masuk ke dalam dan meninggalkan daun tersebut di luar sarang. 

YANG TERSURAT:
Semut itu tamak, mengheret daun untuk jadi makanannya sendiri. 

YANG TERSIRAT:
Semut itu masuk ke dalam sarang untuk meminta bantuan dari rakan-rakan lain supaya mengerat daun tersebut menjadi kepingan kecil dan membawa masuk secara berdikit-dikit untuk dijadikan makanan bersama. 

Yang tersurat dan tersirat bergantung pada pengamatan yang dibuat oleh mata zahir dan mata batin. Manakah yang betul? Salah satu telahan itu mungkin betul.

Namun, pengamatan mata batin memerlukan analisis yang jauh lebih mendalam. Mencari hikmah di sebalik sesuatu kejadian. Tidak boleh sewenang-wenangnya membuat kesimpulan. 

Wallahu'alam.







Comments

Popular posts from this blog

IMAN BUKAN WARISAN

6 - 1 = 0. Jawapan ini betul. 6 - 1 = 5. Jawapan ini salah. Angka 6 yang dirujuk di sini ialah ... 6 RUKUN IMAN: Pertama: Beriman kepada Allah Kedua: Beriman kepada Malaikat Ketiga: Beriman kepada Kitab Kempat: Beriman kepada Rasul Kelima: Beriman kepada Akhirat Keenam: Beriman kepada Qadak & Qadar Kurang 1 Rukun maka runtuhlah Iman. Menurut Imam Malik dan Imam Syafie, "Iman ialah Tasdiq (yakin) dengan hati, Ikrar dengan lidah dan beramal dengan jasad akan semua tuntutan RUKUN ISLAM. Iman tidak boleh diwarisi atau dipusakai kerana ia adalah HAK PERIBADI seseorang secara eksklusif. Kerana itulah pada masa ini ramai manusia yang lahir sebagai orang Islam tetapi gagal mengabdikan hidup kepada ALLAH. 6 bentuk paling ramai yang TIDAK BERIMAN: * MENYEKUTUKAN ALLAH dengan makhluk, tidak yakin dengan kuasa ALLAH, cinta ALLAH dan takdir ILAHI. * Melihat agama Islam sama seperti agama lain, yang melahirkan fahaman PLURALISME. * Memilih ALLAH dalam bab yang MEMUDAHKANNYA tetapi meninggal

NASIHAT EMAS DARI IMAM SYAFIE

*Barang siapa yang menginginkan Husnul Khatimah, hendaklah ia selalu bersangka baik dengan manusia.* *Barang siapa mengaku dapat menggabungkan dua cinta dalam hatinya, cinta dunia sekaligus cinta Allah, maka dia telah berdusta.* *Jangan cintakan orang yang tidak cintakan ALLAH. Kalau dia boleh meninggalkan Allah, apalagi meninggalkan kamu.* *Cintailah orang soleh, kerana mereka memiliki kesolehannya, cintailah Nabi Muhammad S.A.W kerana dia kekasih ALLAH S.W.T dan cintailah ALLAH S.W.T, kerana dia kecintaan Nabi dan orang soleh.* *Apa saja yang menjadi rezekiku, tidak akan luput dariku, walau berada di dasar lautan yang paling dalam.* *Jika tidak boleh taat, jangan kau bunuh imanmu dengan maksiat.* *Jika kamu tidak mampu membantu Agamamu, setidaknya jangan berdiri dibarisan perosak Agamamu.* *Segala kebaikan Dunia dan Akhirat terhimpun pada lima perkara: 1- Kaya diri. 2- Menahan diri daripada segala kezaliman. 3- Mengusaha yang halal. 4- Pakaian Taqwa. 5- Tenang hati dengan Allah SWT p

ZAMAN MUNCUL IMAM MAHADI DAN NABI ISA A.S

Diriwayatkan daripada Huzaifah bin al-Yaman RA katanya: Manusia sering bertanya kepada Rasulullah SAW mengenai amalan-amalan yang baik, tetapi aku telah bertanya tentang amalan-amalan jahat kerana aku takut ia akan menimpa diriku, lalu aku bertanya: Wahai Rasulullah! Dahulu kami berada dalam kejahilan dan kejahatan, kemudian Allah mengurniakan kepada kami kebaikan (kebenaran), adakah selepas kebenaran ini akan berlaku pula kejahatan? Rasulullah menjawab: Ya. Aku bertanya lagi: Adakah akan berlaku pula kebaikan selepas kejahatan itu? Rasulullah manjawab: Ya, tetapi ketika itu terdapat kekurangan dan perselisihan.  Aku bertanya apakah yang dimaksudkan dengan kekurangan dan perselisihan itu? Rasulullah menjawab: Iaitu satu kaum yang tidak beramal dengan sunnahku dan mengikuti selain dari jalanku, di antara mereka itu ada yang kamu kenali dan ada yang kamu tidak kenali. Aku bertanya lagi: Adakah kejahatan akan berlaku lagi selepas itu? Rasulullah menjawab: Y