Skip to main content

ADAB PERBEZAAN PANDANGAN


ALLAH tidak menjadikan manusia hidup bersendirian. Disebabkan kepakaran individu terbatas, secara fitrahnya manusia perlu berada dalam kumpulan untuk membolehkan mereka hidup secara sempurna. Itu menjadikan manusia sebagai makhluk berpolitik, bermasyarakat dan bernegara.

Dalam interaksi sosial kehidupan bermasyarakat, konflik sentiasa berlaku akibat perbezaan kepercayaan, ideologi, fahaman, adat istiadat, kepentingan diri atau kaum dan sebagainya. Hakikatnya, manusia mempunyai potensi yang besar untuk berkonflik hingga membawa kepada perpecahan, malah pertumpahan darah. Perkara begini harus dielakkan bagi menjaga keharmonian.

Fuqaha mazhab terdahulu terdiri daripada Imam Abu Hanifah, Maliki, Syafie dan Ahmad Ibn Hambal saling menghormati antara mereka. Tiada sebarang kajian menunjukkan mereka saling bertelagah. Tetapi perbezaan pandangan yang berlaku di kalangan mereka lebih bersifat ilmiah. Ini kerana semua mereka memiliki keperibadian yang mulia di samping memiliki adab-adab yang terpuji. Antara adab-adab tersebut ialah NIAT.

Pastikan niat ikhlas kerana ALLAH dalam menyampaikan ilmu.

ALLAH S.W.T berfirman:
“Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan kepada-Nya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah agama yang benar.”
(Al Bayyinah ayat 5).

Apabila berlaku perbezaan pendapat, perkara terpenting yang akan menjamin kesejahteraan dan ikatan ukhuwah sesama Islam ialah keikhlasan. Orang yang ikhlas hanya akan memikirkan keredhaan ALLAH. Dengan berpegang kepada matlamat ini, dia akan sentiasa mencari penyelesaian yang terbaik berdasarkan Al Quran dan Al Sunnah mengikut kefahaman generasi terawal. Dia tidak sama sekali mendahulukan kepentingan politik atau pegangan peribadinya semata-mata ingin menegakkan benang basah.

Tidak memenangkan diri apabila terdapat perbezaan pandangan.

ALLAH S.W.T berfirman:
“Dan apabila dikatakan kepadanya, “Bertaqwalah kamu kepada ALLAH” timbullah kesombongannya dengan (meneruskan) dosa (yang dilakukannya itu). Oleh itu padanlah ia (menerima balasan azab) neraka Jahannam dan demi sesungguhnya, (neraka Jahannam itu) adalah seburuk-buruk tempat tinggal.” (Surah Al Baqarah ayat 206).

Orang yang ikhlas tidak akan memikirkan untuk menang berhujjah dalam sesuatu perbincangan. Sebaliknya lebih mementingkan kebenaran walaupun kebenaran itu tersasar jauh daripada prinsipnya dan tidak memihak kepadanya. Baginya kalah atau menang bukan perkara utama, tetapi matlamat tertinggi yang perlu dicapai ialah memartabatkan kebenaran.

Tidak menonjolkan diri

ALLAH S.W.T. berfirman:
“Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikan sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripada Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): “Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku”. (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu).” (Surah Az Zumar ayat 49).

Keikhlasan terserlah di dalam diri seseorang mukmin apabila dia menjadikan kebenaran itu sebagai ikutan dan bukan menjadikan dirinya sebagai ikutan. Dia tahu apa sahaja kelebihan adalah pemberian daripada ALLAH S.W.T. yang menuntutnya supaya bersyukur dan bukan bermegah-megah. Konsep ini akan membentuk peribadi yang mulia, sentiasa rendah diri dan tidak takabbur.

Kesimpulan

Seorang mukmin yang mencintai kebenaran perlu mmperbaiki niat mereka untuk menegakkan agama ALLAH S.W.T. Sekiranya adab pertama ini dapat dibentuk dengan baik, maka persengketaan, perbalahan tidak akan berlaku sesama manusia walaupun wujud perbezaan pandangan dan pendapat dalam kalangan mereka. Semua masalah akan dapat diselesaikan jika perbincangan yang bersifat ilmiah dilakukan sekali gus, mengamalkan sikap berlapang dada.

CERITERA SI PERI


Seorang lelaki sedang leka memerhatikan sesuatu. Apakah yang sedang berkisar di mindanya ketika itu?

Seekor semut berusaha keras mengheret sehelai daun besar kembali ke sarangnya. Walaupun berjaya, daun itu terlalu besar untuk ditarik masuk. Berkali-kali mencuba tetap gagal. Akhirnya semut terus masuk ke dalam dan meninggalkan daun tersebut di luar sarang. 

YANG TERSURAT:
Semut itu tamak, mengheret daun untuk jadi makanannya sendiri. 

YANG TERSIRAT:
Semut itu masuk ke dalam sarang untuk meminta bantuan dari rakan-rakan lain supaya mengerat daun tersebut menjadi kepingan kecil dan membawa masuk secara berdikit-dikit untuk dijadikan makanan bersama. 

Yang tersurat dan tersirat bergantung pada pengamatan yang dibuat oleh mata zahir dan mata batin. Manakah yang betul? Salah satu telahan itu mungkin betul.

Namun, pengamatan mata batin memerlukan analisis yang jauh lebih mendalam. Mencari hikmah di sebalik sesuatu kejadian. Tidak boleh sewenang-wenangnya membuat kesimpulan. 

Wallahu'alam.







Comments

Popular posts from this blog

POHON SA'DAN

POHON Sa'dan yang bagaikan Sirat.  Membuat hilang semua nafsu dunia! Wahai diri,  Lebih baik kau diuji di dunia sebagai pembersih diri. Lebih baik kau disakiti di dunia agar terangkat darjatmu.  Lebih baik kau lelah di dunia agar bisa beristirahat kelak di akhirat.  Ingatlah bahwa waktu yang sekejap mata di dunia ini akan menentukan tempatmu yang abadi di akhirat. "Kemudian didatangkan jambatan lalu dibentangkan di atas permukaan neraka Jahannam. Kami (para Sahabat) bertanya: “Wahai Rasulullah, bagaimana (bentuk) jambatan itu?”.  Jawab baginda, “Licin (lagi) menggelincirkan. Di atasnya terdapat besi-besi pengait dan kawat berduri yang hujungnya bengkok, ia bagaikan pohon berduri di Nejd, dikenal dengan pohon Sa'dan..." (Muttafaqun ‘alaih). "Dan dibentangkanlah jambatan Jahannam. Akulah orang pertama yang melewatinya. Doa para rasul pada saat itu: “Ya Allah, selamatkanlah, selamatkanlah”.  Pada Sirat itu, terdapat pengait-pengait seperti duri pohon Sa’dan. P...

PERLUKAH BERI BANTUAN?

BENARKAH MEREKA YANG MENERIMA BANTUAN ITU MEMALUKAN DAN MENYUSAHKAN? Nabi S.A.W sebelum wafat berpesan: " Sesungguhnya mereka yang paling baik di kalanganku ialah mereka yang meminta haknya daripadaku atau menghalalkannya agar aku bertemu dengan Tuhanku dalam keadaan yang baik.." (Kitab Al A'adalah Fil Islam)  Sebagai pemimpin yang baik dan berkebajikan maka ingatlah bahawa... 1-Ada rakyat faqir miskin yang memerlukan bantuan, itulah ujian bagi mereka. ALLAH juga beri ujian kepada yang memegang kekayaan, adakah mereka amanah dengan harta yang ALLAH telah berikan. 2-Kadangkala rakyat yang hidup sederhana juga, walaupun mungkin tidak miskin, tetapi dalam keadaan tertentu turut memerlukan bantuan. Maka pemerintah kena bantu kebajikan mereka. 3-Ada rakyat yang asalnya kaya dan banyak duit, tapi kerana potongan cukai, insuran, hutang dan sebagainya terpaksa memerlukan bantuan. Maka pemerintah yang berkebajikan mestilah membantu Daripada hadis di atas, Nabi S.A.W. menyatakan ba...

HAMBA TAK BOLEH BANGGA DIRI

TIDAK WAJAR BAGI SEORANG HAMBA MEMPUNYAI SIFAT BANGGA DIRI Ketahuilah sikap membesarkan diri itu adalah apabila seseorang itu melihat dirinya lebih daripada orang lain pada sifat kesempurnaan dan dia melihat orang lain lebih hina daripadanya. Jauhilah sikap membesarkan diri ini kerana ia sebahagian daripada segala sifat tercela yang ada di dalam hati dan sebesar-besar maksiat yang tersembunyi. Firman ALLAH yang bermaksud : "Maka (neraka jahanam) Itulah seburuk-buruk tempat tinggal bagi orang yang menyombong diri"  (Az Zumar ayat 72) Maka sebagai hamba kita wajib menjauhkan sikap membesarkan diri ini kerana sikap ini hanya milik ALLAH. Dalam Hadis Qudsi RasuLluLlah S.A.W bersabda : ALLAH S.W.T berfirman : Ketinggian itu selendang-KU dan kebesaran itu adalah kain-KU. Maka barangsiapa yang mencabut dan merebut pad-KU satu daripada kedua-duanya nescaya AKU akan campakkan dia ke dalam api neraka jahanam dan AKU tidak peduli, (Hadis direkodkan oleh Imam Muslim, Abu Daud dan Ibnu Ma...