Skip to main content

KISAH HIDANGAN SI ISTERI



MAK saya suka memasak tapi dia bukan suri rumah. Dia seorang engineer. 

Pada satu malam, mak balik dalam keadaan sangat penat tapi masih perlu memasak untuk saya dan ayah. Mak hanya mampu masak ayam kunyit, sayur kailan ikan masin dan nasi. Ketiga-tiga hidangan itu diletakkan di meja makan di mana ayah sedang duduk goyang kaki menunggu makan.

Ayah meminta diri untuk solat Maghrib dulu sebelum makan. Ketika itu saya cuba merasa hidangan mak. Alamak! Ayam kunyit terlampau masin, kailan separuh masak dan nasi hangit. Tapi saya diam sahaja.

Selepas Isyak, ayah makan masakan mak. Sambil makan, ayah bertanyakan saya tentang hal sekolah. Saya tidak berapa ingat apa jawapan saya pada masa itu.

Ketika makan, mak mohon maaf pada ayah atas masakannya. Tapi ayah menjawab, “Sangat sedap, sayang. Abang suka semua hidangan ini.”

Malam itu, sebelum tidur, saya pergi bersalam dengan ayah yang masih di ruang tamu dan bertanya sama ada betul ayah suka masakan mak yang saya sendiri rasa susah hendak telan.

“Anakku, mak dah penat bekerja sepanjang hari. Hidangan kurang sedap tu tak menyusahkan Mie dan ayah tapi kata-kata kasar kita akan mengguris perasaan mak,” kata ayah.

Mendengar kata-kata ayah, saya tersentak. Lalu saya masuk pula ke bilik untuk bersalam dengan mak dan bertanya, “Mak, tadi ayah dia kata suka masakan mak hari ini, mak percaya ke?”

“Mie, itu tak penting. Yang penting ayah jaga hati mak. Lepas makan tadi, ayah tolong mak cuci pinggan. Ayah kamu itu orang besar, tapi benda-benda kecil sebegini yang buat mak bahagia kerana terasa ayah betul-betul sayangkan mak,” jawab mak.

Itulah perkara yang berlaku ketika saya masih kecil dan saya masih ingat sehingga hari ini. Kini saya pun sudah berkahwin dan anak ada tiga orang. Mengimbau kembali kenangan manis ayah dan mak, saya semakin faham fikiran mereka pada masa itu.

Tindak-tanduk mak dan ayah menunjukkan mereka menerima segala kelemahan antara satu sama lain dan meraikan perbezaan tersebut supaya hubungan yang erat dan kukuh sentiasa berkekalan. Mereka meraikan segalanya antara mereka, dan berusaha untuk memastikan pasangan mereka sentiasa gembira dan bahagia.

Hidup ini terlalu singkat untuk sebarang kekesalan. Hargailah segala yang dilakukan oleh orang-orang kesayangan kita, walaupun kadangkala kita tidak berapa menyukainya. Mereka lakukan dengan kasih sayang, maka balaslah niat itu juga dengan kasih sayang juga dan bersyukur bahawa masih ada yang sanggup melayan kita dengan baik. Ingatlah masa yang berlalu tidak akan berpatah balik. 
Buat renungan untuk masa depan.

ILMU ZUHUD DAN TAKUT


Al Imam Fudhail Bin I’yadh Rahimahullah Ta’ala menyebut: "Rasa takut seorang hamba kepada ALLAH SWT. adalah sebesar tingkat keilmuannya terhadap ALLAH S.W.T. Dan tingkatan zuhud seseorang terhadap dunia adalah sebesar hasratnya terhadap akhirat.

1) Jika seseorang itu berasa takut untuk melakukan maksiat, berusaha sedaya upaya untuk menjauhkan diri daripada maksiat, dalam masa yang sama sangat bernafsu sekali untuk melakukan amal soleh, maka bersaksilah, bahawa dia itu seorang yang sangat takut kepada ALLAH dan sangat mengenali RABBnya.

2) Jika seseorang itu bersederhana dalam setiap perkara, terutama dalam hal keduniaan. tidak mengejar pangkat dan kedudukan, tidak tamak kepada harta kekayaan, tidak berasa gah dengan populariti, maka bersaksilah, dia itu seorang yang zuhud. Dia sangat cintakan kehidupan akhirat, lalu dia meninggalkan kecintaan kepada dunia.




Comments

Popular posts from this blog

IMAN BUKAN WARISAN

6 - 1 = 0. Jawapan ini betul. 6 - 1 = 5. Jawapan ini salah. Angka 6 yang dirujuk di sini ialah ... 6 RUKUN IMAN: Pertama: Beriman kepada Allah Kedua: Beriman kepada Malaikat Ketiga: Beriman kepada Kitab Kempat: Beriman kepada Rasul Kelima: Beriman kepada Akhirat Keenam: Beriman kepada Qadak & Qadar Kurang 1 Rukun maka runtuhlah Iman. Menurut Imam Malik dan Imam Syafie, "Iman ialah Tasdiq (yakin) dengan hati, Ikrar dengan lidah dan beramal dengan jasad akan semua tuntutan RUKUN ISLAM. Iman tidak boleh diwarisi atau dipusakai kerana ia adalah HAK PERIBADI seseorang secara eksklusif. Kerana itulah pada masa ini ramai manusia yang lahir sebagai orang Islam tetapi gagal mengabdikan hidup kepada ALLAH. 6 bentuk paling ramai yang TIDAK BERIMAN: * MENYEKUTUKAN ALLAH dengan makhluk, tidak yakin dengan kuasa ALLAH, cinta ALLAH dan takdir ILAHI. * Melihat agama Islam sama seperti agama lain, yang melahirkan fahaman PLURALISME. * Memilih ALLAH dalam bab yang MEMUDAHKANNYA tetapi meninggal

NASIHAT EMAS DARI IMAM SYAFIE

*Barang siapa yang menginginkan Husnul Khatimah, hendaklah ia selalu bersangka baik dengan manusia.* *Barang siapa mengaku dapat menggabungkan dua cinta dalam hatinya, cinta dunia sekaligus cinta Allah, maka dia telah berdusta.* *Jangan cintakan orang yang tidak cintakan ALLAH. Kalau dia boleh meninggalkan Allah, apalagi meninggalkan kamu.* *Cintailah orang soleh, kerana mereka memiliki kesolehannya, cintailah Nabi Muhammad S.A.W kerana dia kekasih ALLAH S.W.T dan cintailah ALLAH S.W.T, kerana dia kecintaan Nabi dan orang soleh.* *Apa saja yang menjadi rezekiku, tidak akan luput dariku, walau berada di dasar lautan yang paling dalam.* *Jika tidak boleh taat, jangan kau bunuh imanmu dengan maksiat.* *Jika kamu tidak mampu membantu Agamamu, setidaknya jangan berdiri dibarisan perosak Agamamu.* *Segala kebaikan Dunia dan Akhirat terhimpun pada lima perkara: 1- Kaya diri. 2- Menahan diri daripada segala kezaliman. 3- Mengusaha yang halal. 4- Pakaian Taqwa. 5- Tenang hati dengan Allah SWT p

ZAMAN MUNCUL IMAM MAHADI DAN NABI ISA A.S

Diriwayatkan daripada Huzaifah bin al-Yaman RA katanya: Manusia sering bertanya kepada Rasulullah SAW mengenai amalan-amalan yang baik, tetapi aku telah bertanya tentang amalan-amalan jahat kerana aku takut ia akan menimpa diriku, lalu aku bertanya: Wahai Rasulullah! Dahulu kami berada dalam kejahilan dan kejahatan, kemudian Allah mengurniakan kepada kami kebaikan (kebenaran), adakah selepas kebenaran ini akan berlaku pula kejahatan? Rasulullah menjawab: Ya. Aku bertanya lagi: Adakah akan berlaku pula kebaikan selepas kejahatan itu? Rasulullah manjawab: Ya, tetapi ketika itu terdapat kekurangan dan perselisihan.  Aku bertanya apakah yang dimaksudkan dengan kekurangan dan perselisihan itu? Rasulullah menjawab: Iaitu satu kaum yang tidak beramal dengan sunnahku dan mengikuti selain dari jalanku, di antara mereka itu ada yang kamu kenali dan ada yang kamu tidak kenali. Aku bertanya lagi: Adakah kejahatan akan berlaku lagi selepas itu? Rasulullah menjawab: Y