MATA ZAHIR adalah alat yang melihat sesuatu benda kasar. Mata itu hendaklah dalam keadaan yang sihat dan berada dalam tubuh yang juga sihat. Satu lagi unsur yang diperlukan ialah hadirnya cahaya untuk mencerahkan benda yang dilihat itu.
MATA BATIN pula melihat sesuatu benda ghaib di dimensi ghaib, lalu dapat memberi makna dengan sempurna akan penglihatan ghaibnya. Untuk membolehkan mata batin melihat, ruh dan hati perlu bercahaya, sihat dan tidak terhijab oleh nafsu tercela. Makin bercahaya hati dan ruh, kian terang penglihatan mata batin sehingga mampu melihat ke langit tinggi.
CAHAYA adalah syarat utama untuk melihat sama ada untuk mata zahir apatah lagi mata batin. Untuk mendapatkan cahaya, harus tahu apa atau di mana sumber cahaya itu dapat diperolehi.
Mata seumpama mentol lampu. Ia tidak boleh menyala sendiri, memerlukan wayar penyambungan ke mentol disertai arus elektrik yang mengalir di dalam wayar tersebut agar mentol dapat menyala.
Mata /alat pelihat, perlukan kekuatan melihat (para malaikat), yang membawa sifat melihat (sifat basar) agar mata dapat melihat. Sifat basar ini bertalian dengan sifat hayat yakni hidup. Ia adalah sifat ALLAH.
Istilah scan / imbas yang sering digunakan masakini merujuk kepada post-mortem, sama ada untuk mengetahui sesuatu punca penyakit, khadam pada sesuatu benda, keberadaan entiti atau makhluk halus yang tersembunyi dari pandangan mata zahir.
Scan, memerlukan keterbukaan mata batin. Tahap keterbukaan mata batin antara individu itu berbeza. Secara amnya, golongan yang terbuka mata batin terbahagi kepada dua aliran iaitu ALIRAN KEBATINAN dan ALIRAN KESUFIAN.
Kedua aliran tersebut kelihatan seperti sama, namun hakikatnya sangat jauh berbeza. Makin bersih cermin hati seseorang, makin jelas penglihatan objek yang dilihat. Kasyaf (penglihatan mata batin) terbahagi kepada.
KASYAF QAUNI
Ini adalah kasyaf orang yang berada dalam takluk nafsu sama ada ammarah, lawammah atau mulhimmah. Oleh kerana penyucian hati, ruh dan nafsu mereka belum sempurna, maka kasyaf mereka cuma selapis di dimensi JIN. Mereka sering tertipu dengan apa yang mereka lihat. Makhluk, tempat atau objek yang mereka lihat, bukan dari hakikat sebenar. Ia hanya mainan jin untuk mereka. Mereka selalu merasakan diri hebat padahal mereka tertipu. Nafsu-nafsu keji masih bersarang dalam qalbu mereka.
KASYAF QUBRO
Adalah keterbukaan mata batin atau kasyaf untuk mereka yang berada di maqam nafsu sama ada muthmainnah, radhiyah, mardhiyah atau kamaliyyah. Kasyaf serta ilham yang mereka terima bersumber dari alam malakut. Ia bukan menipu. Ia sesuatu yang benar yang ALLAH datangkan untuk mereka. Mereka telah berjaya mengikis keluar semua sifat-sifat mazmumah hasad dengki, dendam kesumat, iri hati, tamak, riak, ujub, bakhil, adu domba, suka mencerca, memfitnah, dan semua sifat yang keji.
Mereka melihat dengan cahaya ALLAH. Bukan lagi dari mata jin seperti kebanyakan mereka yang berada di maqam kasyaf qauni, khususnya dari aliran kebatinan.
Selamat menyucikan hati dan ruh. Selamat melihat Yang Maha Melihat dalam segala sesuatu!
Comments
Post a Comment