KEPADA kawan yang berniaga. Simpan pesanan ini dalam hati.
Bila hendak jual apa jenis produk pun jangan sesekali beri jaminan produk tu berkesan. Kalau henfak sebut pun sertailah dengan Insya ALLAH (jika diizinkan ALLAH).
Tapi lebih bagus sekadar ingatkan pelanggan tentang kepentingan berusaha untuk perolehi sesuatu yang lebih baik.
Bila follow up pelanggan bank in duit, jangan provoke pasal stok tinggal sikit dan sebagainya. Apatah lagi menipu barang yang pelanggan hendak, ada orang lain pun yang hendak juga. “Kak bank in hari ini kak ya. Sebab ada customer lain nak juga barang yang akak order tu”.
Tak perlu buat begitu. Doakanlah semoga pelanggan dimudahkan urusannya. Dalam hati kita berharap moga customer membeli untuk dapat kebaikan produk. Ingat hati manusia ALLAH yang pegang.
Bila pelanggan yang di follow up tidak berminat atau sudah beli produk dengan orang lain, usah sedih.
Jangan terus senyap, doakan semoga produk yang dibeli bermanfaat pada pelanggan.
Perkara kedua, jangan perdaya pelanggan dengan menawarkan produk yang tidak bermutu, contohnya produk sudah menghampiri tarikh luput, rosak dan sebagainya.
Kadangkala kita selalu nampak rezeki dalam bentuk DUIT. Kita selalu kufur nikmat lain yang ALLAH telah berikan. Walhal, ALLAH beri kita peluang perbaiki diri setiap hari. Apa jua benda baik yang kita perolehi adalah rezeki.
Rezeki kita masih hidup, bernyawa dan di beri kesihatan yang baik malah kita punya kesempatan MASA untuk bertaubat atas dosa yang lalu. Sebab ada orang yang yang hari ini dia tidak bernafas dan sudah pergi menghadap ILAHI. Kita yang masih hidup bersyukurlah walaupun pada sekecil-kecil nikmat rezeki yang ALLAH beri.
Comments
Post a Comment